İLAHİYAT FAKÜLTESİ Bilgi Paketi Tanımları

Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi

Birim BEK Ekibi

  1. Prof. Dr. Musa Bağcı

  2. Prof. Dr. Aydın Taş

  3. Prof. Dr. Davut Işıkdoğan

  4. Doç. Dr. M. Sait Mermutlu

  5.  Dr. Öğr. Üyesi Abdulmelik İbrahimoğlu

 

Birimde belirlenen Kıyas Ortağı (Referans Alınan Üniversiteler)

  1. Uludağ  Üniversitesi İlahiyat İlahiyat Fakültesi 

  2. Yüzüncü Yıl  Üniversitesi İlahiyat Fakültesi 

  3. Muş Alparslan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi 

  4. Akdeniz Üniversitesi İlahiyat Fakültesi 

 

Misyon & Vizyon

Vizyonumuz

 

İlahiyat Fakültesi, Temel İslam Bilimleri, Felsefe ve Din Bilimleri ile İslam Tarihi ve Sanatları Bölümleri alanlarında ürettiği bilgi ve değerleri ulusal ve uluslararası düzeyde paylaşan, çağdaş bilgi ve düşüncelerle donatılmış, din eğitimcileri ve din görevlileri, örnek gösterilen, seçkin İlahiyatçılar yetiştirmektir.  Katılımcılığa ve takım çalışmasına dayalı kurum kültürü oluşturarak bilgi yaratma ve yayma konularında önde gelen, toplumda ve uluslararası bilim camiasında saygı duyulan ve güvenle anılan bir fakülte olmaktır.

 

 

 

Misyonumuz

 

 

İlahiyat Fakültesi, “Temel İslam Bilimleri”, “Felsefe ve Din Bilimleri”, “İslam Tarihi ve Sanatları”, "Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği" ve "İLİTAM"  Bölümlerinden oluşmakta ve her bölüm kendi alanında araştırmalar yapmaktadır. Amaç Uluslararası ve ulusal düzeyde bilgi üretimi ve aktarımı sağlamak örgün ve yaygın din eğitimi ile din hizmetlerine yönelik olarak toplumumuzdaki iman ve inanç farklılıklarını ve laikliği dikkate alan bir yaklaşımla Üniversitemizi uluslararası düzeyde saygın bir kurum haline getirmektir. Dicle Üniversitesinin mensubu olmanın onur ve gururunu öğretim elemanları ve bütün çalışanları ile öğrencilerde yaratmak ve yaşatmaktır. Fakültemiz Atatürk İlkelerine bağlı ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip bireyler yetiştirmek, ülkesini milletini ve mesleğini seven, topluma ve insanlığa yararlı olma idealini özümsemiş, sisteme, tutarlı ve eleştirel düşünebilen, insanlara empati ile yaklaşan, inançlı, kültürlü ve aydın ilahiyatçılar yetiştirmeyi görev edinmiştir.

 

 

 

Fakülte Tarihçesi

 

Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi 11 Temmuz 1992 tarih ve 21281 sayılı Resmi Gazetenin 30-31 sayfası, Madde 23’de yayımlanan, 2809 sayılı Kanunun 32. Maddesinin değişik (a) bendi uyarınca kurulmuştur.

Dicle üniversitesi İlahiyat Fakültesi ilk olarak 1993-1994 öğretim yılında 28 öğrenci ile Diş Hekimliği Fakültesine ait binada eğitim-öğretime başlamıştır.

1998 Haziran ayında 20 öğrenci ile ilk mezunlarını vermiştir. 1998-1999 öğretim yılından itibaren Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı tarafından bütün ilahiyat Fakültelerinde yeniden yapılanmaya gidilmiş ve hazırlık sınıfları kaldırılarak 4 yıllık lisans eğitimi verilmeye başlanmıştır.

1999-2000 eğitim-öğretim yılında Fakültemiz İlahiyat Programına ilaveten İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği programı açılmış ve ilk yıl 30 öğrenci ile eğitime başlamıştır. Bu program 2003 yılının Haziran ayında ilk mezunlarını vermiştir. 

Bu program Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığının 06.06.2006 tarih ve 012274 sayılı yazıları ile kapatılmış ve Öğretmen Yetiştiren Eğitim Fakültelerine bağlanmıştır. 

2008-2009 eğitim-öğretim yılı sonunda bu bölüm tamamen kapatılmıştır.

İlahiyat Fakültesi  Kasım 2000 tarihinden itibaren kendi binasında eğitim ve öğretimi sürdürmektedir.

İlahiyat Fakültesi İlahiyat ve İLİTAM olmak üzere 2 programdan oluşmaktadır. İlahiyat programı 3 bölüm ve 20 ana bilim dalından oluşmaktadır.

Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının 03.07.2009 tarih ve 019489 sayılı yazıları ile İlahiyat bünyesinde ikinci öğretim programı açılmasına karar verilmiştir. II. Öğretim olarak 2009-2010 öğretim yılında 205 öğrenci ile eğitime başlamıştır.

 

 

Bologna Süreci

Bologna Süreci, Avrupa Yükseköğretim Alanı yaratmayı hedefleyen bir reform sürecidir. Temelleri 1998 yılında Fransa, İtalya, Almanya ve İngiltere Eğitim Bakanlarının Sorbonne’da gerçekleştirdikleri toplantı sonunda yayımlanan Sorbonne Bildirisi ile atılmıştır. Bologna Süreci, birçok uluslararası kuruluşun işbirliği ile 47 ülke tarafından sürdürülmektedir. Avrupa Yükseköğretim Alanı’nda asıl amaç yükseköğretim sistemlerinin kendilerine özgü farklılıkları koruyarak birbirleri ile uyumlu hale getirilip karşılaştırılabilir olmasıdır. Bu sayede ülkeler arası geçiş kolaylaşacak ve öğretim görevlilerinin hareketliliği ve istihdamı sağlanacaktır. Bologna Süreci ile anlaşmalı ülke vatandaşları yükseköğrenim görmek veya çalışmak amacıyla Avrupa’da kolayca dolaşabilmeleri sağlanacaktır.

Bologna Süreci’nin temel hedefleri:

  1. Kolay anlaşılır ve birbirleriyle karşılaştırılabilir yükseköğretim diploma ve/veya dereceleri oluşturmak (bu amaç doğrultusunda Diploma Eki uygulamasının geliştirilmesi),

  2. Yükseköğretimde Lisans ve Yüksek Lisans olmak üzere iki aşamalı derece sistemine geçmek,

  3. Avrupa Kredi Transfer Sistemini (European Credit Transfer System, ECTS) uygulamak,

  4. Öğrencilerin ve öğretim görevlilerinin hareketliliğini sağlamak ve yaygınlaştırmak,

  5. Yükseköğretimde kalite güvencesi sistemleri ağını oluşturmak ve yaygınlaştırmak,

  6. Yükseköğretimde Avrupa boyutunu geliştirmek,

  7. Yaşam boyu öğrenimin teşvik edilmesini sağlamak,

  8. Öğrencilerin ve yükseköğretim kurumlarının sürece aktif katılımını sağlamak,

  9. Avrupa Yükseköğretim Alanı’nı cazip hale getirmek.

Bologna Süreci’nin herhangi bir yasal bağlayıcılığı bulunmamaktadır. Ülkeler Bologna Süreci’nin öngördüğü hedefleri kabul edip etmeme hakkına sahiptir.

Bologna Süreci Ana Faaliyet Alanları:

  1. Diploma ve derecelerin tanınması: Avrupa Konseyi, Avrupa Bölgesindeki yükseköğretim ile ilgili diploma ve derecelerin tanınması için 11 Nisan 1997 tarihinde Unesco ile birlikte Lizbon Tanıma Sözleşmesi’ni gerçekleştirmiştir. Türkiye, Sözleşmeyi 01/12/2004 tarihinde imzalamış ve Sözleşme 01/03/2007 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Yurtdışı Yükseköğretim Diplomaları Denklik Yönetmeliği de bu sözleşmeyle uyumlu olacak şekilde düzenlenip 11 Mayıs 2007 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu doğrultuda eğitim alan kişiye diplomasın yanında yurtdışında şeffaflık sağlayacak bir diploma eki verilmektedir.

  2. Kalite güvencesi: Bologna Süreci kapsamında Avrupa yükseköğretiminin güçlendirilmesi kalite düzeyinin artırılması ve belirli standartlarda kalite güvence sistemlerinin oluşturulması en önemli faaliyetlerden biridir. Bu konuda yapılan çalışmalar Yükseköğretimde Avrupa Kalite Güvence Birliği (European Association for Quality Assurance in Higher Education-ENQA)’nin 2005 yılında yayınlamış olduğu “Avrupa Yükseköğretim Alanında Kalite Güvence İlke ve Standartları Raporu”nda yayınlanmıştır. Bu kapsamda her ülke kendi eğitim sistemini değerlendirmektedir. Türkiye’nin kalite sistemi yıllık gerçekleştirilen iç değerlendirme süreci ve normal koşullarda 5 yılda bir gerçekleştirilen dış değerlendirme temeline dayanmaktadır. Türkiye’de bu amaçla Avrupa Kalite Güvencesi Standart ve İlkelerine (ESG) de uygun olacak şekilde “Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Yönetmeliği” yayınlanmış ve bu yönetmelik kapsamında, Üniversitelerarası Kurul tarafından seçilen dokuz üye ile Ulusal Öğrenci Konseyi tarafından belirlenen bir öğrenci temsilcisinden oluşan ve yükseköğretim kurumlarında akademik değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarının düzenlenmesi ve koordinasyonundan sorumlu olan Yükseköğretim Kurumları Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu (YÖDEK) kurulmuştur.

  3. Yükseköğretim yeterlilikler çerçevesi: Bu kapsamda Yükseköğretim Yeterlikler Komisyonu ve Yükseköğretim Yeterlikler Çalışma Grubu Üyeleri görev yapmaktadır.

  4. Öğrenci katılımı ve sosyal boyut: Sosyal Boyut kavramı, genel anlamda, “yükseköğretime erişen, yükseköğretime katılan ve yükseköğretimi tamamlayan öğrenci gruplarının toplumların çeşitliliğini yansıtması hedefine ulaşma sürecidir. Bu süreç, ülkeler ve toplumlara bağlıdır.

 

 

Üye Ülkeler:

 

 

• 19 Haziran 1999 Bologna Konferansında Bolonya Sürecine katılan 29 ülke: Avusturya, Belçika, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Estonya, Finlandiya, Fransa, Almanya, Yunanistan, Macaristan, İzlanda, İtalya, Letonya, Litvanya, Lüksemburg, Malta, Hollanda, Norveç, Polonya, Portekiz, Romanya, Slovak Cumhuriyeti, Slovenya, İspanya, İsveç, İsviçre, İngiltere ve İrlanda.

• 19 Mayıs 2001 Prag Bakanlar Konferansında Bolonya Sürecine katılan ülke sayısı 33 olmuştur: Hırvatistan, Kıbrıs, Lihtenştayn ve Türkiye.

• 19 Eylül 2003 Berlin Bakanlar Konferansında üye sayısı 40’a yükselmiştir: 
Arnavutluk, Andora, Bosna-Hersek, Vatikan Cumhuriyeti, Rusya Federasyonu, Sırbistan-Karadağ ve    Makedonya.

• 18-19 Mayıs 2005 Bergen Bakanlar Konferansında Sürece dahil olan ülke sayısı 45’e ulaşmıştır: Ermenistan, Azerbaycan, Gürcistan, Moldova ve Ukrayna.

• Karadağ'ın 2006'da bağımsızlığını ilan etmesinin ardından 2007 yılında gerçekleştirilen Londra Bakanlar Konferansında alınan karar ile Karadağ'ın sürece dahil olmasıyla üye ülke sayısı 46'ya yükselmiştir.

• 11-12 Mart 2010 tarihinde gerçekleştirilen Budapeşte-Viyana Bakanlar Toplantısı'nda Kazakistan'ın da sürece dahil olmasıyla bugün Bologna Süreci, 47 ülkenin üye olduğu geniş bir alana yayılmıştır. 

 

 

Bologna Sürecine Üye olan Uluslararası Kuruluşlar:

•European Commission (Avrupa Komisyonu),

• Council of Europe (Avrupa Konseyi),

• EUA – European University Association (Avrupa Üniversiteler Birliği),

• EURASHE – European Association Institutions in Higher Education (Avrupa Yükseköğretim Kurumları Birliği),

• ESIB – The National Unions of Students in Europe (Avrupa Ulusal Öğrenci Birlikleri),

• UNESCO-CEPES – Center for Higher Education, (Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Organizasyonu – Yükseköğretim Merkezi)

• EI – Education International Pan-European Structure (Uluslararası Eğitim Avrupa Yapısı),

• ENQA – European Association for Quality Assurance in Higher Education (Avrupa Yükseköğretim Kalite Güvencesi Birliği),

• ETUCE – Union of Industrial and Employers’ Confederations of Europe (Avrupa Sanayi ve İşverenler Konfederasyonları Birliği)




https://obs.dicle.edu.tr/oibs/bologna/facAbout.aspx?lang=tr&curOp=facAbout&curUnit=16